Jipppi vi får lov å bruke båtene i år

Vi gleder oss over å kunne ta med barna på båtturer.

Sjøfartsdirektoratet arbeider for tiden med ny forskrift for fartøy som fører 12 passasjerer eller færre. Det er stort engasjement rundt disse endringene, noe som antall høringsinnspill til forslagene viser. Direktoratet får ikke fastsatt forskriften i inneværende sesong.

Inntil nytt regelverk trer i kraft kan barnehager, skoler og leirskoler derfor fortsette sine aktiviteter knyttet til sjøvett og opplæring som før, uten at det er nødvendig å søke om dispensasjon. Aktørene må da følge reglene som gjelder for fritidsfartøy. I tillegg anbefaler Sjøfartsdirektoratet at aktørene også oppfyller følgende:

• Fartøyet opererer i maksimum 10 knop
  • Fører av fartøyet har båtførerprøven
  • Det er god mobildekning i området og mobiltelefonen oppbevares i vanntett futteral
  • Alle om bord er iført egnet flyteutstyr under hele seilasen
  • Fartøyet har om bord en innretning som gjør det mulig å plukke opp en person fra vannet