Ørnan; Storgruppa der førskolebarna og barna fra alderskullet under er.

Fjellsøya Barnehage er akkurat så liten at alle kjenner alle. Men når alle barn og ansatte har kommet seg på plass etter sommerferien deler vi oss i faste grupper. Dette gir oss de beste mulighetene for å gi alle barn utfordringer og aktiviteter tilpasset alder og utvikling.

Ørnan er de eldtse barna i barnehagen og trenger de største utfordringene (se progresjonsplan). De er mer selvstendige i de fleste gjøremål fra påkledning til mat og aktiviteter.  De fleste år vil barnekullet som er nesteldst være delt på både Ørnegruppa og Hønegruppa. Vi sammarbeider derfor mye og lar de barna som er jevngamle ha mange felles aktiviteter.

• De går på de lengste turene, bærer egen ryggsekk og lærer å ta hånd om eget utstyr.
  • De drar ofte på turer til andre barnehager og aktiviteter vi blir invitert til, f.eks besøk av lakseoppdrett på toft, karnevalstog i byen osv.
  • De er også oftest på gården og tar mer del i dyrestell en de litt mindre barna. De er med å ri på den minste hesten, forer kyr, sauer og koser med ender.
  • De bruker verktøy som hammer sag og kniver, lager alt fra pølsespyd til seljefløyter.
  • De har mere utfordrende formingsaktiviteter ute og inne, bruker saks og lim, tegner og klipper. Teller og lærer om bokstaver.
  • Bruker rim og regler, synger, leser og dramatiserer eventyr og har lengre og mer innholdsrike samlingsstunder, nå forventer vi at de klarer å fokusere over litt tid.
  • Vi begynner med regelstyrt lek slik som "alle mine duer" og"gjemsel" for å nevne noen.
  • Vi øver mye på å ta i mot beskjeder og trafikksikkerhet.
  • Vi er på fisketurer og nyter dagene