Førskoleklubb

Vi samarbeider med de ulike skolene som barna våre sokner til. Som regel er det flest som skal til Nordhus, men noen skal også inn til skoler i byen. I forbindelse med overgang barnehage- skole er det en fast plan for hvordan dette skal skje. Bl.a skal det være en samtale mellom ped.leder og lærer i første klasse der informasjon om enkeltbarnet overføres. Dette skal foreldrene på forhånd samtykke skriftlig til. Skjemaet deles ut på våren i forkant av samtalene. Det skal også gjennomføres besøkdager til skolen der barna får bli kjent med både skolen og SFO og lærere.

PLAN FOR 5- ÅRINGENE

Vi har en egen førskoleklubb. Vi har en fast dag i uken der førskolegruppa har sitt eget opplegg. Vi legger vekt på læring gjennom lek, som betyr at vi legger til rette for overgangen til skolen med
formell og uformell læring gjennom å spille spill, gå på turer (se på skilt mm), skrive litt og
gjennomføre opplegg tilpasset aldersgruppa.

Vi har et ønske om at den læringen de tar til seg kommer naturlig gjennom LEK, og blir en naturlig del av barnehagehverdagen. Den formelle læringen de har fast hver uke blir planlagt ut i fra fagområdene som står i rammeplanen, dette for å sikre at barna får den erfaringen og kunnskapen de har rett på. Barna har gitt uttrykk for at de synes det er kjempeartig med førskoleklubb i barnehagen.

Førskolebarna har også noen tradisjoner de fleste barna gleder seg i flere år til å få være med på.  Blant annet overnatter de i gammelhuset på gården og drar på tur til Torghatthullet.