God plass til alle

Vi har et romslig areal i hovedhuset. Store deler av året er det bare de minste som bruker dette, de andre har tilhold i tømmerhuset og grillhytta. Også er jo alle sammen mye ute, de store mer enn de små. Barn under 3 år har 5 m2 og barn over 3 år har 3,1 m2 til lek. Arealet er redusert i fht kommunens normer. Dette kan vi gjøre fordi vi vektlegger friluftsliv og er mye ute. For å ha det fint ute og kunne spise og hvile tørt og varmt har vi ei grillhytte på 25 m2 og ei tømmerhytte på 45 m2 som ikke inngår i arealberegningen.

Vi har lagt vekt på å få et funksjonelt bygg for både barn, ansatte og foreldre.

Selv om barnehagen først sto ferdig i desember 2010, har vi hatt behov for å endre på små ting for å imøtekomme nye behov.

Personalet har sin egen garderobe med tilgang på dusj.

I barnas garedrobe har vi stadig satt inn noen flere garderobeplasser ettersom vi i 2010 hadde 27 barn men nå har 40 barn som skal ha plass til sine klær. I tillegg er det system for klær i grillhytte og tømmerhus.

Hele barnehagen har vannbåren gulvvarme produsert ved hjelp av luft til vann varmepumpe. Det gir lune golv i begge etasjer som innbyr til lek. Ventilasjonsanlegget er tilpasset bruk i barnehagen.
Likeså er alt av veggplater og gulvbelegg av typen som er anbefalt av astma og
allergiforbundet.

Vi har et kjøkken som innbyr til matlaging og sosiale måltider. Verandadør fra kjøkkenet er praktisk både med tanke på å få et glass vann eller plaster på et sår.
Toalettene er lett tilgjengelig slik at alle når fram i tide. Vi har et stort bad/stellerom som i tillegg kan brukes til vann-lek. De minste har romslige lekerom i første etasje,
mens de største har deler av 2. etasje til aktiviteter som ikke bør være så tilgjengelig for de minste. I andre etasje er det også kontor og personalrom.
I tillegg er det flere boder, lager, vaskerom og teknisk rom som er nødvendig for å drive bygningen funksjonelt.

Vi har bygd oss en stor varanda rett utenfor vognrommet, der barnevogner kan stå i skyggen om sommeren, i ly for vær og vind. Og skjermet fra de andre barnas nysgjerrigehet. Dette er også en super plass for vannlek om sommeren og når det minste vil leke litt i fred og ro.

Vi er veldig fornøyd med bygget! Lyst og trivelig, med store vindu som slipper inn mye dagslys og med god utsikt. Store gode rom gir mulighet for romslig atktivteter med armer og bein til alle kanter uten at du slår borti noen andre! :)

Det neste vi nå ønsker oss er blant annet litt bedre plass til personalet med ekstra kontor, møterom og arbeidsplasser. Vi er flere pedagoger som deler et kontor og det gir noen flere utfordringer enn fordeler. Vi ønsker oss også et grupperom til lek og språkaktiviteter osv på loftet. Vi søkte om utbygging og tillskudd til nytt lekeareal tillsvarende ca 3 barn, utbyggingen får vi gjøre, men tilskudd får vi ikke per i dag, dette betyr at planene må ligge en stund til.