INFO OM HMS

Her legger vi ut en del informasjon om arbeidet med helse, miljø og sikkerhet (HMS). Vi jobber mye med HMS både for barn og voksne. Det er viktig både for sikkerhet og for trivsel! HMS-arbeidet pågår kontinuerlig. Alle ansatte er tildelt ansvarsområder innenfor HMS og følger en vernekalender i fht når oppgaver skal utføres. Er det noen som ønsker mer innblikk i rutinene for HMS-arbeidet er det bare å ta kontakt. Mye er nå på plass, og skriftliggjort i HMS-systemet. Systemet revideres av Samarbeidsutvalget (SU) hver vår.

09.11.15

HMS-arbeid siste året: Vi jobber kontinuerlig med HMS systemet for å sikre at vi følger lover og retingslinjer. Vi har fortsatt stort fokus på psykisk helse.

07.04.15 hadde vi en felles fagdag med de private barnehagene der tema var barn av psykisk syke og rusmisbrukere og omsorgssvikt. Etter dette har vi arbeidet frem flere beredskapsplaner.

4 av personalet har væt på kurs og vold og overgrep mot barn, og hele personalgruppa inkl enkelte vikarer har gjennomført tilhørende nettkurs om vold og overgrep mot barn. Gjennomgang av kurset var tema for planleggingsdagen i oktober. Beredkskapsplan for å unngå mistanke om overgrep blant ansatte er gjennomgått og forbedret i høst. Oppleves som veldig viktig av de ansatte å ha på plass.

Brannvern er gjennomført som planlagt i oktober, og vi har hatt branntilsyn nå i november. Ingen avvik og ingen bemerkninger!

Alle ansatte har gjennomført 1.hjelpskurs i år. SH BHT som hadde kurset og det var veldig bra.
5 stk har gjennomført livredningskurs i høst. 

Vernerunde på uteområdet ble gjennomført i vår og alt av tau og "oppheng" er skiftet ut. Alle nødvendige tiltak gjennomført. 

Styrer, eier og VO har også vært på diverse kurs om oppfølging av syke og frisknærvær. Viktig for et godt abeidsmiljø som igjen er viktig for å gi et godt tilbud til barna. 

04.11.14

HMS siden januar;

Besøk av bedriftshelsetjenesten; tilbakemelding på godt fungerende HMS-system.

Tilsyn av brannsjefen; kun små avvik som er rettet opp i. Systemet helt på plass, og med 3 ukers brannvernopplegg får vi barn som kommer seg raskt ut og ikke er redd når alarmen bryter ut!

Stort fokus på barns psykiske helse. God psykisk helse er like viktig som fysisk helse. Retningslinjer ved samlivsbrudd som tidligere nevnt er en del av det, og nå utarbeidedet opplegg for kroppen vår og grensesetting, metoder for sinnemestring og problemløsning og vennskap/trivsel.

Nye retningslinjer for mathåndtering og renhold på kjøkken på plass etter kurs med BHT i vår. Renholdsstilling utvidet med 10 % for å ta renhold på kjøkken som øvrige ansatte ikke rekker over. Mer tid til barna!

Perm for produktdatablad på plass.

30.01.14

Siden sist har eier, styrer og verneombud vært på 3-dagers praktisk HMS kurs, i regi av PBL. Det er påkrevd at alle disse rollene skal ha opplæring i HMS.
(Styrer Siri har i tilleg videreutdanning i HMS og folkehelsearbeid).

Vi har også i 2013 jobbet frem retningslinjer for informasjonssikkerhet og bruk av sosiale medier. Dette i samarbeid med Soltun, Barnetun og Sylteren barnehage.

Vi har fått retningslinjer for hva vi skal gjøre når samlivsbrudd oppstår "En god hverdag for barn med to hjem". Disse har styrer Siri vært koordinator for, og utarbeidet i samarbeid med en regional prosjektgruppe.

Alle ansatte har oppdatert førstehjelpskurs i løpet av 2012 og 2013. I tillegg har 4 ansatte tatt livredningskurs i 2013.

27.03.13

HMS-systemet revidert 14.02.13 i SU. Dvs alle områder gjennomgått og gjort rede for av styrer til SU.

Vi har i fht beredskapsplaner nå inngått et samarbeid med Sylteren, Barnetun og Soltun om å utarbeide retningslinjer for bruk av sosiale medier og informasjonssikkerhet. Dette har vi fått prosjektmidler gjennom RKK til å utarbeide. Foreldre vil bli involvert i forhold til rutiner for bruk av sosiale medier. Viktig at vi alle har et bevisst forhold til bl.a hva vi legger ut av bilder og info på nett!

Førstehjelpskurs gjennomført desember 2012. De som ikke fikk gjennomført kurs pga sykdom får tilbud om kurs når slike arrangeres.

21.08.12

Litt info om siste års HMS-arbeid. Starter med det siste:

På planleggingsdag 17.08 fikk vi gjennomgått og revidert beredskapsplaner for "barn og sorg"," mistanke om vold og overgrep" og "mistanke om omsorgssvikt".

Tidligere har vi revidert plan for "Hvis et barn forsvinner". Sistnevnte har vi bedt om tilbakemelding på fra politiet, men ikke fått svar. Prøver igjen.
Beredskap ved ulykker er også utarbeidet. Flere planer er på plass, andre under utarbeidelse. Egen perm for beredskap og 1.hjelp som alle som vil kan se i!

Alle har vært på 1.hjelpskurs gjenom året. Oppfriskingskurs i høst for alle.

Brannvern kjøres som eget opplegg over 3 uker hver høst, i oktober. Påfølgende brannøvelser gjennom året. Nå har vi også fått installert brannvarsler ute! og selvfølgelig i teltet.

Ang bruk av teltet (se sak høst 2011) så er det sjekket opp med både arbeidstilsyn, Bedriftshelsetjeneste, friluftsrådet i Salten, og sikkerhetsansvarlige ved DMM i Trondheim og Høgskolen i Bergen.
ALLE gir samme svar; det er IKKE farlig å oppholde seg i telt med vedfyring! :)
(BHT som kan utføre målinger prioritere det ikke, og det ville blitt en stor kostnad for barnehagen).

Vi gjør stadig forbedringer på uteområdet. Ting tar tid, men de ting vi anser som prekære prioriteres selvfølgelig! De voksne er veldig aktive ute og beveger seg sammen med barna på uteområdet til en hver tid.

Lekeapparatene er hjemmesnekrede -og satt opp etter krav i forskrift om utelekeplasser. Vi mener at hjemmesnekrede apparater gir mye mer, og mer naturlige utfordringer enn kjøpte lekeapparater. Og så er det så gøy for barna å få være med på å lage lekene! :) 
Tau, kroker, planker etc gås over jevnlig og skiftes ut ved behov.

____________________________________________________________________________

25.10.11

PARKERING: Som dere vil se har Linda satt opp en
lang blomsterkasse som avdeler på parkeringsplassen. Det er et krav om
innkjøring og utkjøring for at det skal være trafikksikkert. Dere skal alt¨så
kjøre inn etter blomsterkassen, parkere på skrå og så langt inn mot gjerdet at
man kan passere med bil bak. Utkjøring på andre siden av kasen (utkjørsel
nærmest veien)

TELT OG VEDFYRING: Etter diskusjon på foreldremøtet har vi bestemt at vi skal få foretatt en måling av lufta i teltet når det fyres med ved. Bedriftshelsetjenesten er kontaktet og vi venter på tilbakemelding fra dem.
Teltet brukes som vanlig til måltid, kos og litt aktivitet, bortsett fra at det naturlig nok blir mer innetid nå utover senhøst og vinter.
Er det noen som IKKE ønsker at barna skal oppholde seg i teltet ber vi om tilbakemelding på det.
Forøvrig er det sjekket ut med andre barnehager i kommunen, og vi bruker ikke teltet mer enn andre gjør. Vi oppholder oss max 2,5 t per dag inne i teltet (vår sommer og høst, mindre på vinteren).

Mer info
kommer!
_____________________________________________________________________________

Oktober:
Ny solid PORT på plass!!
_____________________________________________________________________________

08.08.11
Litt info om sikkerhetsarbeid i sommer:
Vi har fått satt inn smekklås på personaldøra slik at ungene ikke kommer seg inn i garderoben vår og ut ytterdøra der!
Kasse med masse bark lagt under stor-dissa som fallunderlag.
Ny port ventes i løpet av kommende to uker. Ferietid for selgere også..

______________________________________________________________________________

24.03.11 var Linda S og Tor Even på kurs i Sandnessjøen; "sikkerhet på
utelekeplassen". Viktig og lærerikt kurs å ha med seg når vi skal bygge opp en
utelekeplass. Tor Even har i etterkant gått gjennom alle "fellene" på området
vårt og gjennomført nødvendige
tiltak.
______________________________________________________________________________

04.04.11:
Endelig fikk vi gjennomført brannøvelse i nybarnehagen! Denne øvelsen var barna
forberedt på. Brannvern har vært repetert. Vi bestemte at vi ville teste en
naturlig situasjon, dvs at mange var ute og storklubben + noen til var inne. Da
får man testet om alarmen høres ute, klarer vi å organisere oss osv.
Øvelsen gikk veldig bra! Alle gikk dit de skulle. Ingen ble redd og ingen gjemte seg,
heller ikke de minste. De som var inne måtte rømme i sokkelesten, så her er det
ikke tid å kle på seg når alarmen går!
Veldig greit om dere foreldre snakker med barna om dette også, så skjønner de at dette gjelder hjemme også.

Neste øvelse blir uvarslet. Den skal gjennomføres innen 30.04.

______________________________________________________________________________

Alle ansatte har i høst gjennomført 1.hjelpskurs og brannvernkurs.
1.hjelpskurset er tilpasset barnehage/ små barn.
Brannvernkurset inneholdt både teori og praksis. Alle måtte slokke brann med brannslokningsapparat.
Begge kursene skal i løpet av året repeteres ved at vi går gjennom deler av innholdet på personalmøter, og ved å teste apparat og brannslange 1-2 ganger per år.

Alle områder innenfor HMS-arbeidet har en ansvarlig. De ansatte skal
medvirke i arbeidet og har fått tildelt ulike ansvarsområder.

___________________________________________________________________

HELSE, MILJØ OG SIKKERHET. VÅR BEDRIFT!

MÅL FOR HMS I FJELLSØYA BARNEHAGE

I Fjellsøya barnehage ønsker vi at barn og voksne skal
trives og føle seg trygg.

Barna skal få oppholde seg i omgivelser der de er sikret
mest mulig mot ulykker og være trygg på hva som skal skje, også hvis farlige
situasjoner oppstår.
De skal til enhver tid være sammen med voksne de
kjenner, og de skal oppleve å ha venner i barnegruppa.

Ledelse og ansatte må sammen skape et arbeidsmiljø der vi
holder gleden oppe og sykefraværet nede. Arbeidet må ikke bli for belastende,
men gi utfordringer nok til personlig utvikling. Personalet skal gis mulighet
til selv å påvirke sitt arbeidsmiljø.

Personalet skal læres opp i rutiner som opprettholder
sikkerheten i barnehagen, og de skal selv passe på at sikkerhetstiltak og andre
pålagte arbeidsoppgaver blir fulgt opp.

Som brukere av barnehagen skal foreldrene til enhver tid
føle seg trygge for at barna deres har det bra, og de skal gis mulighet for å
påvirke bedriftens virksomhet.

Siri 2010