Barn og sykdom

Er barnet sykt kan dere gjerne registrere det selv på Kidplan, Vi oppfordrer til å fortelle oss om barnet har noe som kan være smittsomt, feks barnesykdommer eller omgangsyke. Slik at vi kan følge opp med kompanserende tiltak og redusere eventuelle utbrudd. Husk å si ifra på morgenen om barnet ikke er helt i form, slik at vi kan følge ekstra godt med. Er vi i tvil tar vi kontakt slik at dere kan avgjøre hva som blir best. Noen dager blir formen bedre etter en tung start, andre dager kan det være tungt å være i barnehagen og hvile kan gjøre godt.

Informasjon om sykdom hos barn:

Omgangssyke: Hold barna hjemme 48 timer etter siste symptom ved oppkast og/eller diaré. Dette for å unngå smitte. Vi har vært strenge med å holde på 48-timersregelen, og vi ser resultatet ved at vi har få tilfeller av omgangssyke i barnehagen. Dere foreldre har vært flinke til å imøtekomme dette, og vi setter stor pris på at dere gjør det fremover også.

Feber og forkjølelse: Ved feber skal barnet være hjemme til det er feberfri og allmenntilstanden er god. Vi i barnehagen kan ikke fastsette feber 100% da vi bruker pannetermometer og ikke måler rektalt. Vi tar utgangspunkt i barnets allmenntilstand, og ringer foreldrene når vi ser at den ikke er bra. Selv om barnet kan virke i fin form når det er hjemme, er det ofte slitsomt å måtte dele oppmerksomheten til den voksne med flere andre barn eller være ute å leke, når man ikke er i form.

Har barn behov for smertestillende og febernedsettende skal barna være hjemme. Om barna får febernedsettende kan det kamuflere symptomer. Vi i barnehagen er avhengig av å oppdage symptomer tidlig for å ivareta barnas sikkerhet.

Øyekatarr:«Ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Dette er på grunn av risikoen for å smitte andre barn. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen.» Hentet fra folkehelseinstituttet (fhi.no).

Vi opplever at det hjelper å holde barna hjemme til de har fått behandling mot øyekatarr, vi unngår de store smitteutbruddene.