Barnebursdag

Bursdager er en av barnas høydepunkter og skal være noe barna kan glede seg til. I barnehagen gjør vi stas på barnet med sang, bursdagskrone og aktiviteter. Vi ser at vi ikke kan markere slike dager med sukker og kake. Og takker derfor nei til medbrakt kake eller andre søtsaker. Vi har en eller flere bursdager nesten hver uke : ) og tillater oss å bake sammen med barna en gang i blant.

(Opprinnelig referat fra foreldremeldt sak på foreldremøte 29.04.14. Sendt ut flere ganger etter det).

Det er kjempeviktig å diskutere bursdagsfeiringer i foreldregruppa som ledd i bygging av vennskap og ikke minst forebygging av utestengelse og mobbing. Det er foreldres ansvar å følge opp hvem barna inviterer i bursdag og at alle blir bedt. Det er derfor ønskelig med noen felles kjøreregler:

Foreldre bør sjekke opp med barnehagen/ andre foreldre at det ikke er barn som blir stående uten invitasjon. Det er tøft å være den ene som ikke blir invitert! Barn oppfatter tidlig at de blir utestengt, og barn bruker bursdager som trussel mot andre nesten før de vet hva det betyr; «du får ikke kom i bursdagen min..» Det gjør vondt! (enten man er bestekompis el av og til-lekekompis).

De fleste har startet med bursdagsfeiring hjemme ved 4 år. Noen få før og noen få senere. Det er selvsagt frivillig når man begynner, men de fleste barn begynner å ha en forventning til feiring fra ca 4 år.

De fleste har hatt gruppevise feiringer. Litt vanskelig når ei aldersgruppe er delt, men da kan man enten be bare jentene/guttene fra begge grupper. Noen ønsker å be både gutter og jenter og da kan man jo be noen få fra hver gruppe. Det viktigste er at det er flere som ikke blir bedt.
Ikke alle har plass el økonomi til å be hele grupper (12 stk) og det er ok å be bare noen få, bare det er flere som ikke bes.

Grillhus og barnehage kan leies til bursdagsfeiringer om man ikke har plass hjemme!

Husk å svare på invitasjonen! 😊

Opplysninger om tlf. mm finner dere på hjemmesiden.

Er det noen som har reservert seg mot at andre skal opplysningene får dere heller kontakte barnehagen for å få informasjon videreformidlet.