Fjellsøya gård

Så ofte vi kan går vi på tur til gården. Det tar fra 20 min til hele dagen, alt etter hva vi finner på på turen over heia :)

På gården får barna kjennskap til sauer, kyr, hester og ender.

På gården har av og til besøk av rev, som regel lusker den rolig forbi, andre ganger er den frekk nok til å forsyne seg av dyra våre midt på lysedagen. Barna får derfor stort sett hvert år være med på å ruge ut enten andunger, hønekyllinger, gåsunger og/eller kalkuner.

Kyrne på gården er av typen Skotsk høylandsfe, de går ute hele året og har så mye pels at vi så vidt kan se at de har øyne. Mange synes de er kjempestore og det er tøft å kunne mate dem med gammelt brød. Rasler vi med posen kommer de tvert! Hver sommer får vi kalver og det er stor stas!

Sauene er av typen som blir kalt villsau. Våre sauer er ikke særlig ville og kommer gjerne om vi har med noe godt. De er passe store og mange, vi håper på mange fine lam i begynnelsen av mai. Nå har vi begynt å ha sauene på besøk rett ved barnehagen. da får vi se lamminga på nært hold. Kopplammene kommer ofte til barnehagen på våren og barna hjelper ivrig til med å gi flaske. På høsten har de spist seg store og sendes til slakt. Vi tar slakt i retur og syr rulle til jul, og vi får ellers mye godt kjøtt til varmmaten vår.

Det aller tøffeste på gården er kanskje hestene. Vi har nå 3 hester. Alle er valakker/gutter. Hingster kan lage føll mens valakker blir roligere og bryr seg mer om mat.  våren 2019 mistet vi vår fantastikse barnehageponny. Vi har etter savn og leting nå kjøpt en ny liten venn vi skal jobbe godt med for å få like flink. Han heter Cutty og er akkurat voksen nok til at vi kan begynne å lære han å trekke vogn eller slede og sitte på ryggen hans. Han er en blanding mellom amerikansk miniatyrhest og curly. Dette gir en hest som er bare 1 m høy og som mange alergikkere vil tåle bedre.  Stamatis og Blessen er ganske store og kan ta med mange på tur i vogn eller slede. Vi håper bestandig at vi får en vinter full av snø.

På gården tar vi kanskje turen innom "bestemor" i blåhuset, der er det bestandig varmt og godt. Ofte er det også varm kakao til alle sammen. "Bestemor" i blåhuset kommer også på besøk i barnehagen om vi trenger et par ekstra hender til å trylle på kjøkkenet.