TIPS OM KLÆR OG UTSTYR

Full kontroll og glede over fysisk aktivitet

INNHOLDET I VÅR BARNEHAGEHVERDAG

Vi er en barnehage som legger vekt på å være mesteparten av tiden ute i det fri. Noen dager er vi på turer og noen dager er vi ute på barnehage området.

Vi legger vekt på at barna tilnærmer seg kunnskaper om hvordan man behandler og steller med dyra på gården.

En viktig ting for oss er at vi sammen med barna lærer å bruke naturen til lek, samspill, læring, og hvordan behandle naturen med respekt.

KLÆR OG TURSEKK

Siden vi er mye ute i all slags vær er det viktig at barna har rikelig og riktig klær i barnehagen. Vi har et ønske om at barna alltid har 2- 3 helskift med klær liggende i kurven. Vi ser helst at dette er klær laget at ull eller fleece. Klær som dongeri og bomull er klær som ikke er helt funksjonelle i barnehagen siden de er harde og kan krølle seg under uteklærne. Vi ønsker at barna har minst to sett med utklær i barnehagen som er vanntette og gir litt varme. Vi er mye ute og det kan skje at barna strenger å skifte uteklær opp til to ganger på en dag. Når det gjelder skotøy håper vi også at det er minst to par vanntette og varme skotøy i barnehagen.

Vi er mye på turer, og på disse turene bærer barna sekkene sine selv. Vi ønsker derfor at alle barna har funksjonelle sekker som de klarer å bære selv, som gir støtte til både rygg og skuldre. Sekker som ikke gir støtte kan etter en tid ødelegge ryggen. I tursekken vil vi at dere foresatte til en hver tid passer på at der er skifteklær, pakket inn i en pose. Når dere passer på dette, frigir det oss mer tid til å være sammen med barna.