Barnehagens samarbeidspartnere

Barnehagen har mange viktige samarbeidspartnere i hverdagen. For å kunne gi et best mulig tilbud til alle barn, sikre rekruttering av kompetent personale, øke vår egen kompetanse etc, er det viktig å samarbeide og samhandle med andre instanser.

PPT samarbeider vi med om kartlegging av språk og adferd og spesialpedagogiske tiltak. De er behjelpelig med veiledning/kursing av personalet og foreldre, og spesialpedagogisk hjelp ved behov for tiltak i barnehagen. Dette må det søkes om i hvert enkelt tilfelle.

Helsestasjon er en naturlig samarbeidspart både i forbindelse med enkeltbarn/familier og for samarbeid om spesielle tema og kompetanseheving.

Barnevern; barnehagen har en fast kontaktperson i barnevernet. De deltar i tverrfaglige team i barnehagen der helsesøster, barnevernet, PPT, ped.ledere og styrer deltar. Vi diskuterer tema, eks. ulike diagnoser, kartleggingsverktøy, eller vi diskuterer enkeltbarn/ samarbeid med foreldre. Saker kan diskuteres anonymt. Barnehagen skal innhente skriftlig samtykke fra foreldre før vi bruker navn. Barnehagen er forpliktet ved lov å melde bekymring til barnevernet hvis de har grunn til å tro at barn ikke har det bra. NB! Hvis barnehagen har mistanke om vold el overgrep skal ikke foreldre varsles om melding til barnevern/politi.

Barnehageteam; Et viktig tverrfaglig fora for samarbeid vi har 2 ganger i året. Da møtes styrer, pedagogisk ledere, helsesøster, PPT, barnevern og evt lege for å drøfte aktuelle problemstillinger eller enkeltbarn. Enkeltbarn tas opp med navn kun etter skriftlig samtykke fra foreldrene.

Kommunen er en naturlig samarbeidspartner, i tillegg til at de er tilsynsmyndighet overfor både private og kommunale barnehager. Vi deltar i tverretatlige grupper, styrernettverk for kommunale og private barnehager med mer, og spesialpedagogene som er hos oss er ansatt i Brønnøy kommune.

Vi har et utvidet samarbeid med de private barnehagene. Vi har styrernettverk i tillegg til at vi samkjører kurs som f.eks førstehjelp, brannvern og fagdager. Vi samarbeider om faglige prosjekter som øker de ansattes kompetanse og gir mulighet for å treffe andre i samme profesjon. Eks. likestilling, yrkesetikk mm. Det samarbeides i hverdagen med besøk hos hverandre, felles turdager mm.

Skolen er en viktig samarbeidspartner både i forbindelse med overgang barnehage- skole for våre 5/6åringer, og for utveksling av kompetanse og erfaring. Både skole og barnehage har et felles ansvar for at barna blir kjent med både skole og SFO, og skolen skal gjøre seg kjent med barnas hverdag i barnehagen i fbm overgangen.

Nordhus skole har vi et utvidet samarbeid med siden de fleste barna skal dit på skolen og fordi vi sokner til samme nærmiljø. Vi samarbeider både med skolen og Toftsundet barnehage gjennom besøk på skolen og skoleområdet og felles turer og aktiviteter med grupper i barnehagen.

Vi samarbeider med Brønnøysund videregående skole og grunnskolene i Brønnøy om utplassering av elever. Vi synes det er positiv at elevene ønsker seg ut i barnehagene for å se hva yrket har å by på. Særlig håper vi å kunne rekruttere guttene til barnehagen!

Vi tar også imot førskolelærerstudenter fra høgskolene. Utplassering fra høgskolene er med på å høyne vår egen pedagogiske kompetanse, fordi vi hele tiden må være faglig oppdatert og fordi studenten ser på oss med «studentøyne» og kan stille kritiske spørsmål ved vår praksis.