Hønån; 3-4 åringer er samlet i en egen barnegruppe med egen pedagogisk leder og personal

Fjellsøya Barnehage er akkurat så liten at alle kjenner alle. Men når alle barn og ansatte har kommet til barnehagen deler vi oss i faste grupper. Dette gir oss de beste mulighetene for å gi alle barn utfordringer og aktiviteter tilpasset alder og utvikling.

Dette barnehageåret 2021/2022 er det 8 barn på hønan.  Hønan har base i Tømmerhuset

Noen år vil vi ha barn fra samme års gruppe fordelt på to barnegrupper, da sørger vi for at disse barna skal få gjennomføre felles aktiviteter slik at barna skal få føle at tilhørighet, opplevelser og læring skal ivaretas etter alder og ikke gruppe. se derfor på progresjonsplan hva de forskjellige aldersgrupper jobber med og får oppleve.

Hønan er litt for korte i beina til å dra ut på de aller lengste turene, men alt for store til å være sammen med de minste hele dagen.

• Vi begynner å bære egen ryggsekk, men bærer ikke tungt, vi drar på turer alene eller sammen med de andre gruppene.
  • Vi har fokus på å lære oss det vi trenger for å ha det trygt og godt på tur, ha respekt for bål og varme, øver på å slokke brann i klær med branntepper. Ikke gjemme oss eller gå for langt på egen hånd.
  • Vi lager mat på tur og blir stadig flinkere å gå i ulendt terreng.
  • Vi har fokus på å øke selvstendigheten i alle situasjoner som påkledning og matstell, ofte er det nå vi øver på å gå på do eller potte.
  • Vi bruker språket aktivt i alle hverdagsaktiviteter og har egne språkstimulerende aktiviteter. Vi begynner med samlingsstunder med sang og eventyr, spiller bildelotto og andre enkle brettspill.
  • Vi prøver å legge til rette for ro og hvile etter lunsj både til de som sover og de som har sluttet med dette.
  • Vi koser med høner og kaniner i barnehagen og deltar i stell av disse.
  • Vi er med på turer til gården og deltar i aktiviter med dyra vi finner der, kanskje er vi modige nok til å sitte på den minste hesten?
  • Om sommeren er vi med på fisketurer i båt eller fra flytebrygge.
  • De som har tillatelse fra foreldre får begynne å øve på å bruke verktøy som kniv, sag og hammer.
  • Vi har formingsaktiviteter ute og inne, med fokus på prossess og læring framfor produkt og resultat.