Barnehagedagen 2020: «Ulike sammen»

Barnehagedagen 2020 ble arrangert 10.03. I år skulle vi synliggjøre hva tilhørighet betyr for kvaliteten i barnehagen. Det ble felles arrangement for private og kommunale barnehager med utstilling på Amfi. Vi fikk et eget rom til dette, og utstillingen vil bli værende over tid slik at alle som vil får muligheten til å se den sammen med barna sine :-) Klikk her for bilder fra utstillingen! Ps. Den er åpen enda per 23.04.

En av barnehagens viktigste oppgaver er å arbeide for at alle barn opplever å ha tilhørighet og være inkludert i barnehagefellesskapet. Det skal være “rom og plass” til alle barn uansett funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn.

Mangfold og gjensidig respekt

Rammeplanen vektlegger at barnehagen jobber med mangfold og gjensidig respekt. Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på.

Samtidig skal barnehagen gi felles erfaringer og synliggjøre verdien av fellesskap. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet.

Andungan sitt bidrag :-)

Hønån og Ørnan sitt bidrag :-)

Sylteren har brukt digital kompetanse for å synliggjøre ulike sammen. De tok bilder og klipte sammen til et menneske. Artig :-)

Mer og se på Amfi!