Sjekkliste for god barnehage

Utdanningsforbundet har utarbeidet en sjekkliste for foreldre med punkter man som forelder bør etterspørre i barnehagen. Sjekklisten omhandler kvalitet i barnehagen.

* Sjekk at minst en tredjedel av de ansatte i barnehagen er utdannet førskolelærere. Det er kravet i dag. Utdanningsforbundet mener andelen førskolelærere bør bli høyere på sikt.

*Sjekk at barnehagen har en styrer som daglig er til stede i barnehagen.

*Sjekk at det er minst tre voksne per 14-18 barn over tre år, og en voksen per tre-fire barn under tre år.

*Sjekk at barnehagen bruker vikarer ved sykdom, slik at det til enhver tid er tilstrekkelig bemanning.

*Sjekk at barna har stort nok inne- og uteareal. For barn over tre år skal det være minst 4 kvadratmeter inne. For barn under tre år skal det være minst 5,3
kvadratmeter. Utearealet skal være rundt seks ganger så stort som
innearealet.

*Sjekk at barnehagen stimulerer til språkutvikling.

*Sjekk at barnehagen har en god plan for overgangen mellom barnehage og skole.

*Sjekk at barnehagen har nok leker og utstyr til lek, bygging, tegning og maling.

*Sjekk at barnehagen kontrollerer at den oppfyller sikkerhetskravene til det fysiske miljøet.

*Sjekk at maksprisen ikke overstiger 2330 kroner. Matpenger kan avtales på toppen av dette.