Sau og lam i barnehagen

Vi har fått lam i barnehagen! :)

I forbindelse med prosjektet "Naturlandskapspleie med firbente venner" har vi fått sauene til barnehagen. Det har vært spennende å følge med; væren har vært her ei god stund i lag med sauene, og da hørte vi glade kommentarer fra barna "Sjå, no bi dæm foreldra!"

Og det ble de! Rett før 17. mai kom det to lam. Det ene var dødfødt.. Det var trist, men det er en viktig del av lærdommen barna får med seg her. Det er ikke alle som overlever..

18.mai var det 4 lam når vi kom! (Linda-eier har selvfølgelig fulgt nøye med hele helga). Vi får kose med lammene og se på at mammasauen tar seg av babyen sin. En mor avviste det nyfødte lammet, og da er det vi som må ta oss av det. Så nå har vi et lite kopplam som får mat fra flaske. Det tusler rundt her i lag med barn og voksne. De minste deler gladelig av lekene sine og prøver å gi det en liten bil eller en spade..

Kopplammet skal få vokse opp blant lammene hos Linda K som jobber her, så alle blir godt ivaretatt! :)

Onsdag 03.06 markerer vi FN`s miljødag i innhegninga sammen med sauene. Da blir det øremerking og dåp, og litt mat på bålpanna til de som kommer på besøk. Vi har invitert Toftsundet barnehage og 1. klasse ved Torgøyan oppvekstsenter, Brønnøy kommune og media. Er det flere som ønsker å overvære begivenheten er det bare å ta kontakt.